söndag 18 december 2011

Lingontryffel och Dajm

När katten är borta så dansar... eller rättare sagt så när gubben är borta så gör gumman julgodis! För det är precis vad jag har gjort idag, två olika chokladiga godisbitar blev det. En lite barnsligare variant och en som definitivt är bara för de vuxna, dajm och tryffel blev det.
Tryffel har det aldrig blivit gjort i vårt kök tidigare, i alla fall inte så länge vi har kockat i det. Receptet hittade vi i tidningen "Hembakat" som vi vann i en tävling hos Amy, som bloggar på Amy's piece of cake.
Som sig bör så ändrade jag på receptet en smula och skvätte i lite lingonlikör vilket visade sig vara ett väldigt smart drag om jag får säga det själv...:

Lingontryffel
Lingontryffel för vuxna ca 25-30 st
200 g mörk choklad, 70%
2 msk smör
1 dl frusna lingon
2 msk lingonlikör, t.ex Lapponia
1 msk crème fraiche
1 dl siktat florsocker
Kakao till garenring
Låt lingonen tina upp, mosa och blanda med likören. Låt det stå och dra under tiden du smälter chokladen ( i bitar) tillsamman med smöret i en skål över vattenbad*.
Blanda samman den smälta chokladen med lingonmoset, crème fraiche och florsocker. Ställ in det i kylen och låt det stelna, minst 30 minuter.
När smeten har stelnat är det dags att ta på plasthandskarna (om du har några tillhands, annars gå det även utan) och börja rulla tryffelbollar. Bollarna rullar du sedan i kakao som du hällt ut på en tallrik. Förvara tryffeln i kylen tills det är dags att smarra på dom.
Vill man att även barnen ska kunna äta dom så utesluter man bara likören.
* Ett vattenbad är hur enkelt som helst att åstadkomma. Fyll en gryta med vatten och låt det koka upp. Ställ en tallrik, eller en skål, som täcker hela grytan. Där har du ditt vattenbad.

It's a messy job, but someone's got to do it! Ni förstår kanske varför jag rekommenderar plasthandskar... (ja det är dom som hänger i klämman ovanför!)

Dajm däremot har jag gjort sedan tonåren, så det var en riktig nostalgisk stund jag hade i köket. Med julmusik skvalande från högtalarna, sjungandes med i "Tomten jag vill ha en riktig jul", så ploppade jag ut mandlar ur skalen precis som i brandomsåren:) 

Dajm

Det finns en viss risk för att burken snart är tom, dom blir farligt goda.

Dajm
100 g sötmandel
100 g smör
2 3/4 dl socker
½ dl ljus sirap
150 g ljus choklad
neutral matolja
Skålla och skala mandeln, dvs låt mandeln koka ett par minuter och skölj sedan dom i kallt vatten. Sen är det bara att trycka ut mandeln ur skalet. Hacka den fint, använd gärna en mixer.
Häll smör, socker och sirap i en gryta med tjock botten. Låt det koka tills det har nått 150 grader, ca 10-15 minuter och då är smeten mellanbrun. Slå i mandelhacket och låt det bubbla ca 3 minuter till. 
Olja ett bakplåtspapper med matoljan och slå på dajmsmeten. När det har stelnat lite grann så skär du upp dajmen i mindre bitar. 
Smält chokladen i ett vattenbad och bre den på dajmbitarna, ställ in i kylen så chokladen stelnar. NJUT!

Så över till den andra av oss som också har dansat omkring här hemma idag. En Goebels-ängel som jag har fått av syrran i julklapp för några år sedan. Det finns en hel del änglar från just Goebels i vår kör, men just denna kan man vrida upp så hon snurrar runt till musik som spelar under tiden. Mycket tjusigt:)

Nu kommer Håkan snart hem från jobbet efter en lång dag i köket där. Det är tid att påbörja kvällens middag, citronrisotto och lax är det som ska avnjutas.
Ha en fortsatt fin 4:e adventskväll och glöm inte att blåsa ut ljusen innan ni hoppas i säng i kväll!

Smaklig spis! / Anki (och Håkan)

23 kommentarer:

  1. Lingontryffel låter riktigt gott. Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  2. mmm, vilka goda grejer! jag brukar göra pepparkakstryffel varje år, har dock inte hunnit med det i år men hoppas jag hinner innan torsdag, det är ju så fruktansvärt gott!

    citronrisotto och lax låter också fantastiskt gott :)

    SvaraRadera
  3. a gu dajm är en klassiker och supergott.oj oj de vart kladdigt,a man ska defintivt ha handske på
    ha en fortsatt underbar 4 advent

    SvaraRadera
  4. Oj vad mycket smarrigt godis!


    Jag hoppas jag hinner göra lite tryffel här i veckan.

    Skön kväll!

    SvaraRadera
  5. Å vad gott! Dajm har jag aldrig gjort någongång, men det får det nog bli ändring på ;-)

    SvaraRadera
  6. Åh, dajm som är så gott!

    -Smaskelismaskens

    SvaraRadera
  7. Vilka goda tryfflar. Ska försöka oss på godisbordet på torsdag...och den där lingontryffeln skulle vara ett välkommet nytillskott. Är det plasthandskar man ser öcver tryfflarna? Hmmm...ingen dum idé.
    //Lena

    SvaraRadera
  8. Milla; Det var det absolut, detsamma till dej.

    Pernilla; Vi håller tummarna för att du hinner, det låter vansinnigt gott.

    Smulan; Visst är det en go klassiker, men som man ofta glömmer bort...

    Slickepotten; Då håller vi tummarna för att även du hinner med:)

    Linda; Det måste det bli ändring på, det blir så gott!

    Smaskeli; Men visst är det:)

    Postisarna; Ja, det är inte fel med nytillskott, speciellt inte goda sådana. Japp, plasthandskar it is:)

    SvaraRadera
  9. Oj, nu har ni verkligen kommit igång med julgodiset märker jag! :)
    Så gott och ni har twistat till det lite med "vuxendrick", inte illa! ;)
    Fin dansande ängel!
    Vilken fin julig banderoll ni fått till på bloggen!!
    Tack för att ni nämnt min blogg :D

    SvaraRadera
  10. Mmm...vilka godbitar!! Daim borde man kanske göra. Kanske kan spara den till efter jul!

    SvaraRadera
  11. Mums vad gott i gott gott! Dajm gjorde jag också i tonåren det var ju jättegott att man inte tänkt på det tidigare. Man tackar för tipset!

    SvaraRadera
  12. Oh dajm, jag har helt glömt bort! Den får mig att minnas våra lågstadiediscon på 80-talet då man hade högt tupperad snedlugg, köpte dajm för 10 öre i "baren" och dansade tryckare kl halv nio innan man gick hem, tokkär i den man dansat med:) Det där receptet blev jag ju självklart sgen på att testa. Har aldrig gjort det förrut!

    SvaraRadera
  13. Lingontryffel låter så härligt vuxet gott!

    SvaraRadera
  14. Så fina godsaker och gott med lingon i!

    SvaraRadera
  15. Vi har också gjort tryffel i ¨år.Tänkte också göra något mer godis men kan inte bestämma mig riktigt för vad jag ska göra. Det finns så mycket att välja på...Egen daim ser ju väldigt gott ut...:-)

    SvaraRadera
  16. Ooh, yum, den där dajmen låter toppen, har aldrig provat att göra sådan själv! Ja, och lingontryffeln låter mumsig den också, såklart :)

    SvaraRadera
  17. Amy; Ja, det tog plötsligt fart:) Klart vi nämner dej, det var ju tack vare dej vi hittade receptet!
    Banderollen hittade vi här: http://fixa-din.blogspot.com/

    Sofie; Passar alldeles utmärkt, jul eller efter!

    Gun; Verkar som den stackars dajmen är alldeles bortglömd:)

    Ann-Sofi; Härliga mat/godisminnen! Dajm i baren skulle dagens barer kanske satsa lite mer på:)

    Linda; Väldigt vuxet, speciellt med likör i.

    Hovkonditorn; Tack, ja det bröt av väldigt fint.

    Gul; Ja, det är ju det som är lite jobbigt, det finns så mycket gott man skulle vilja göra...

    Hanna; Tack.

    Alexandra; Åh, då måste du prova, den blir nästan på godare än dajm man köper:)

    SvaraRadera
  18. Det måste ha blivit en glad gubbe som kom hem till huset fullt av godis! :) Lingontryffel är något jag funderat läänge på, men som jag fortfarande inte fått tummen ur att göra. Kommer nog inte bli så till jul heller, mamma och jag har redan tummat på att göra tryffel med havssalt (en favorit sen förra julen!) och en lakritstryffel. Tur att det är nyår snart också, då ska vi se om inte lingontryffeln får sig en omgång! :)

    SvaraRadera
  19. Plommonet; Jajamensan, det kan man säga. Tryffel med havssalt låter inte helt fel, och du har ju helt rätt, till nyår måste man ju också ha gotter:)

    SvaraRadera
  20. Åh, dajm är ju så gott! Vi gjorde alltid det hemma när jag var liten också. I år hade jag tänkt hoppa över den men nu blev jag sjukt sugen!

    SvaraRadera
  21. Lingontryffel låter hur gott som helst. Dajmen såg ju oemotståndlig ut den oxå.. Mums!

    SvaraRadera
  22. Nina; Visst är det:) Inget att hoppa över:) :)

    Cecilia; Den blev friskt god den där tryffeln, men nu är det tomt i lådan...

    SvaraRadera

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!